Jak to funguje?

 

    Pokud se v oblasti techniky zcela neorientujete, může se vám hodit nejprve trocha teorie. Abyste při vašem sportovním výkonu mohli dohromady skloubit hlasový projev s hudbou, musí se vaše zvuková aparatura skládat z pěti součástí, které mohou mít podobu samostatných nebo vzájemně kombinovaných přístrojů:

 

1. Zařízení na snímání a bezdrátový přenos hlasu - mikroport

Celý mikroport se skládá z miniaturního mikrofonu před ústy upevněného rozmanitou formou na hlavně, který přemění hlas do elektrické podoby a krátkým drátem přivede do vysílače umístěného nejčastěji  na opasku (u modelu Samson Air One na hlavě). Vysílač transformuje tento elektrický signál na rádiové vlny a prostřednictvím antény jej vzduchem předá do přijímače, který jej opět přetransformuje na původní elektrický signál. Tento signál z přijímače mikroportu vystupuje na konektorech označených LINE OUT a to v provedení symetrickém (BALANCED - konektor XLR  též "kanon") nebo častěji nesymetrickém (UNBALANCED - konektor  jack 6,5mm "džek") viz schéma:

 

 

2. Jako zdroj hudebního doprovodu dnes nejčastěji použijete CD přehrávač a to v podobě stolního přístroje, discmana nebo přenosného přístroje či věže. Méně často se ještě používá kazetový přehrávač rovněž v podobě stolního přístroje, walkmana a pod. V obou případech musí být tyto přístroje vybaveny konektory LINE OUT (nebo AUX OUT) a to buď v podobě 2x cinch nebo 1x jack (nejčastěji 3,5mm) v horším případě konektorem pro sluchátkový výstup (PHONE OUT). Pokud žádný z těchto z konektorů na zařízení nenaleznete, je pro vás nepoužitelné.

 

 

 

3. Mixážní pult slouží k vzájemnému spojení (smíchání) a úpravě signálu z mikroportu a přehrávače. Jedinou, ale zároveň nejdůležitější schpností jednoduchých směšovacích pultíků je nastavit vzájemný poměr hlasitosti mikrofonu a přehrávače (JVC Boomblaster). Kvalitnější pulty již přidávají možnost úpravy tónových korekcí (basy výšky) alespoň na výstupu (Laney CPC 10) a ty nejdokonalejší přidávají další funkce, jako možnost nastavení citlivosti, třípásmové korekce na každém vstupu (Behringer MXB 1002) nebo grafický ekvalizér a limitér signálu (YAMAHA EMX 66M). Na běžné bytové Hi-Fi věži nebo radiomagnetofonu tuto funkci nenaleznete, což je jedním z hlavních důvodů, proč tato zařízení nelze použít.

 

4. Zesilovač slouží k zesílení již smícheného a upraveného signálu, zatím stále v elektrické podobě, na požadovanou úroveň hlasitosti. Jeho výkon je nutno dimenzovat s ohledem na počet cvičenců nebo velikost prostoru ve kterém cvičíte. Rovněž nesmíte opomenou  příkon používaných reprosoustav, aby nedošlo k jejich poškození.

 

5. Reprosoustavy přemění smíchaný, upravený a zesílený elektrický signálu opět na signál akustický neboli zvuk, který slyšíte. Pokud reprosoustavy nejsou součástí nějakého systému (viz integrované přístroje) je nutné, aby měly dostatečný příkon (alespoň 150W r.m.s. a více) a také řádný průměr reproduktoru (min 10", t.j. 25cm a víc). Při nedodržení těchto podmínek, například použitím reprosoustav od domácí věže, zcela jistě tyto reproduktory dříve nebo později nenávratně poškodíte.